Férový tendr je tendr, který je potřebný. Ne vždy je třeba v případě nespokojenosti hned měnit celý (zapracovaný a zkušený) agenturní tým. Někdy stačí vyměnit např. člověka, který zpomaluje spolupráci (ať už na straně agentury či klienta), procesní postup či způsob komunikace. Tendr by měl být vždy až krajním řešením.
Férový tendr se nevypisuje, pokud už má klient svou agenturu, kterou nechce v podstatě měnit.
Férový není tendr pro sběr nápadů, tendr za účelem snižování ceny ani častý ověřovací tendr (méně než 2 roky spolupráce).
Proč?
Tendry jsou drahou záležitostí pro agentury i pro zadavatele. Agentury musí zaplatit zdroje a lidi, kteří na výběrových řízeních pracují. Velké množství tendrů a časté tendrování tak přirozeně zdražuje hodinové sazby všech agentur.
Měnit už zapracovaný tým je drahé a riskantní. Poptáváním dalších agentur se zvyšují interní náklady zadavatele (nové briefování, zaučování, zpracování výstupů apod.).
Rozjezd spolupráce s novou agenturou obvykle znamená zvýšení časové dotace na spolupráci a zvýšení nákladů klienta a dost často také časové prodlevy v naplánovaných aktivitách.
Nejistota zisku dalších zakázek na značce (nebo hrozba tendrů) neumožňuje agentuře držet si na takovém klientovi stabilní tým a je silně demotivující.
krok č. 2
Rozumný počet agentur
Férový je takový tendr, kde klient zve do strategicko-kreativní fáze maximálně 5 agentur (zadání již obsahuje požadavky na strategické nebo kreativní výstupy).
Pokud si zadavatel potřebuje udělat přehled na trhu a pozvat více subjektů, připraví první kolo jako stručnou prezentaci credentials včetně „chemistry meetingu“ (kde je možné, aby se klient a agentura krátce poznali osobně). Na základě těchto prezentací/setkání zúží počet agentur, které budou soutěžit mezi sebou prezentací strategických či kreativních výstupů na výše zmíněných až 5 agentur.
Pro zadavatele férového tendru není problém oznámit účastníkům jména pozvaných agentur.
Proč?
Žádat 10 nebo 15 agentur o plné strategické a kreativní prezentace je nehorázné plýtvání agenturními i klientskými zdroji.
Vyslechnout velké množství prezentací je pro klienta velmi časově náročné. Na konci se klient stejně rozhoduje mezi 2 až 3 řešeními a ostatním nevěnuje plnou pozornost. Už z prvního „seznamovacího“ kola je přitom zřejmé, které agenturní týmy si se zadáním porozumí, a které by byly do druhého kola vyzvány zbytečně.
Pravděpodobnost úspěšnosti s velkým počtem účastníků tendru klesá a tím klesá i motivace zúčastněných agentur. Zadavatel tak nikdy nedostane top řešení – kvantita v tomto případě nikdy neznamená kvalitu.
Jakmile agentury vědí, proti komu mají v tendru stát, mohou se lépe rozhodnout, zda do tendru půjdou, případně jakou strategii a kreativu nabídnout, aby zaujaly. Zadavatel tak od namotivovaných agentur získá širší spektrum možných řešení a opět lepší výstup.
krok č. 3
Rozpočet není tajný
Férový tendr má v zadání jasně daný rozpočet nebo alespoň hrubý rozpočet, ve kterém by se chtěl klient pohybovat.
V případě obchodních zadání (např. generování objednávek) jsou přesně definovány obchodní podmínky (např. marže za prodaný produkt).
Ze zadání musí být jasné, zda rozpočet zahrnuje prostředky na média a kolik tato část činí, případně, zda je na agentuře, aby výši navrhla.
Pro rychlejší porovnání nabídek pomůže vytvoření konkrétní šablony rozpočtu, kterou agentury použijí místo svých vlastních šablon.
Fixní cena je možná pouze pro přesně specifikovaný rozsah prací.
Proč?
Návrh strategie a kreativních řešení je vždy ovlivněn rozpočtem; neomezený rozpočet nemá žádný zadavatel.
Zadavateli se velmi obtížně porovnávají návrhy s diametrálně odlišnými rozpočty a jinými koncepty realizace.
Kreativci mohou díky jasnému rozpočtu vymýšlet řešení „na míru“ zadaným mantinelům a neztrácejí čas návrhem konceptů, které pro klienta nejsou dostupné.
krok č. 4
Dostatek času a jasný timing
Každý férový tendr má jasně nastavený harmonogram a počet kol výběrového řízení.
Na strategicko-kreativní výstup jsou třeba od zadání do prezentace minimálně 4 týdny.
Zadání férového tendru obsahuje časový harmonogram samotného projektu/kampaně, která je předmětem tendru, resp. její důležité milníky (přípravná fáze, spuštění, atd.).
Dobrou strategii nebo kreativní řešení není možné udělat „přes noc“. Nepomůže ani alokování více zdrojů, je to lineární proces řady aktivit (výzkum, briefing, atd.).
Časový rozpis realizace projektu ovlivňuje strategicko-kreativní výstupy (např. nápad musí být realizovatelný v daném čase).
krok č. 5
Dostatek příležitostí k setkání týmů
U férového tendru je vždy možný osobní debrief a osobní prezentace strategicko-kreativních výstupů.
Ve férovém tendru reprezentuje agenturu reálný tým, který se v případě získání zakázky nezmění.
Agentura má nárok na osobní zpětnou vazbu na prezentaci.
Odpovědi na otázky agentury nejsou dostupné ostatním agenturám v tendru.
Proč?
Osobní prezentace má pro zadavatele stejný význam jako „chemistry meeting“ – umožní mu seznámit se s týmem a ještě lépe ohodnotit jeho přemýšlení nad zadáním.
Pokud si je zadavatel jistý, že se prezentující tým nezmění, může bez obav brát složení týmu a výsledek případného chemistry meetingu jako jedno z důležitých kritérií při výběru agentury.
Na základě zpětné vazby může agentura upravit a doplnit zpracování zadání a zadavatel tak dostane kvalitnější výstupy.
Zveřejnění otázek agentury je nahlédnutím do jejího know-how.
krok č. 6
Jasná hodnotící kritéria a zpětná vazba
Každý férový tendr obsahuje přesnou definici konkrétních hodnotících kritérií a určení, jakou váhu mají pro rozhodování.
Příklad:
X % Strategie řešení
Y % Kreativa
Z % Cena
reference / zkušenosti z daného oboru / řešení apod.
Proč?
Zadavatel snadno vybere vítězné řešení.
Výběr je jednoduše obhajitelný.
Agentura získá důležitou zpětnou vazbu i v případě neúspěchu.
krok č. 7
Účast odpovědných osob
Ze zadání férového tendru je zřejmé, kdo celé výběrové řízení na straně klienta vede a kdo je za něj zodpovědný (jméno kontaktní osoby).
Je jasné, kteří lidé budou o výsledku rozhodovat (komise) – kdo je hlavní „decision maker“ případně „sponzor“ (kdo má hlavní rozhodovací pravomoc).
Agentura může během výběrového řízení komunikovat přímo s „decision makerem“, který je rovněž přítomen u prezentace.
Proč?
Zrušená výběrová řízení, nepřehledná rozhodování o výsledcích nebo neshoda o zadání na straně klienta demotivují všechny agentury ať už se jedná o aktuální tendr nebo možnou budoucí spolupráci.
V mnoha případech může jen ten, kdo má rozhodovací pravomoc, dát relevantní odpovědi na klíčové otázky.
krok č. 8
Nezatěžujme se zbytečnostmi
Férový tendr neobsahuje zbytečné požadavky typu výpis z obchodního rejstříku, potvrzení o bezdlužnosti, výpis s rejstříku trestů apod., pokud to není nezbytně nutné (např. kvůli právnímu oddělení zadavatele).
Proč?
Přílišná a neodůvodněná administrativa demotivuje agentury a zatěžuje jejich kapacity na úkor kvality samotné prezentace.
Kontrola celé řady formálních náležitostí zatěžuje i tým na straně zadavatele.
krok č. 9
Požadavek exkluzivity není automatický
Není fér trvat na exkluzivitě v okamžiku, kdy zadavatel hledá jen projektové řešení.
V případech, kdy si zadavatel vybírá ze stálého poolu agentur v jakýchsi minitendrech dodavatele pro jednotlivá zadání, je fér požadovat exkluzivitu jen na základě garantovaného objemu práce pro každou z agentur.
PROČ?
V případě projektových řešení musí agentura pro svůj tým průběžně hledat další zakázky. Pokud takový tým nemá být z agentury propuštěn, nic jiného než získat další práci mu ani nezbývá.
Výsledky průzkumu hodinových sazeb 2023 a souvislosti
Podporovatel dá na vědomí svým zaměstnancům i klientům, že se přihlásil k FT a seznámí je s hlavními principy této iniciativy.
Podporovatel se snaží při přípravě a realizaci výběrových řízení respektovat v maximální míře pravidla FT.
V případě, že je vyhlášen tendr, který nesplňuje parametry FT, upozorní podporovatel zadavatele, že jeho tendr má z hlediska efektivního hledání nejlepší nabídky rezervy a seznámí ho s podmínkami FT.
Podporovatel si na webové stránky vloží badge FT s proklikem na web projektu www.ferovytendr.cz.
Podporovatel může připojit k elektronickému podpisu svých zaměstnanců badge FT, který deklaruje podporu projektu.
Hlásíte se k Férovému tendru? Přidejte si badge do mailu a logo na Váš web, ať to každý vidí!
Máte dotaz? Připomínku? Nápad? Napište nám na office@aka.cz
Nejste si jisti, jestli při tendrování postupujete efektivně a férově?
Zaujaly Vás Zásady férového tendru a rádi byste se jimi řídili?
Pošlete nám vzor zadávací dokumentace, kterou v současné době při vypisování
tendrů používáte, a my Vám ji do dvou týdnů pošleme zpět s odborným komentářem.
Vaši zadávací dokumentaci posoudí z hlediska Zásad férového tendru profíci
z Asociace komunikačních agentur. V případě dokumentace, která se týká oblasti
digitálních řešení, se jako konzultanti připojí zástupci naší digitální sekce
– Digitální agentury, sekce při AKA.
K iniciativě Férový tendr budou průběžně probíhat workshopy, diskuse
na konferencích a další aktivity. Veškeré informace budeme zveřejňovat zde,
na webu AKA a na webu Digitálních agentur i na jejich FB.
Chcete, abychom Vám o chystaných akcích poslali info přímo?
Nechte nám tu svůj mail. Nic Vám neunikne. Jakmile budou vypsány nové
termíny, zašleme Vám tuto informaci přímo na Váš e-mail.
Iniciativa Férový tendr je souborem doporučení založených na dlouhodobé znalosti agenturního i klientského prostředí. Doporučené principy byly a jsou konzultovány se všemi účastníky trhu. Férový tendr je stále otevřen podnětům ze strany zadavatelů i dodavatelů v oblasti komunikace. Ambicí AKA a v tomto případě i APA, která se na doporučených principech podílí, je sdílet nejlepší praxi pro oblast kvalitního a efektivního výběru dodavatele. Je zcela na uvážení každé společnosti, zda a v jakém rozsahu se jimi bude inspirovat.
rozumný počet režisérů
jména režisérů nejsou tajná
rozpočet není tajný
dostatek času a jasný timing
tendr jen když je připravený
tendrujme jen hotové skripty
zpětná vazba
cancellation podmínky
rozumný počet režisérů
doporučený počet jsou 3 režiséři
pokud tento počet bude překročen, pak by měl klient zvážit motivaci režisérů v podobě skicovného
PROČ?
větší počet je plýtvání zdroji a lidskou energií na všech stranách (produkce, agentura, klient) – conference cally s režiséry i podrobné nastudování treatmentů je časově náročné i pro agenturu, ta své náklady pak účtuje klientovi nebo snižuje svou marži.
koncentrace jde s vyšším počtem zúčastněných na všech stranách strmě dolů (nejhorší je, když se ukáže, že agenturní kreativa už ani neví, co měl režisér v treatmentu, protože jich četli tolik, že se v tom naprosto ztrácí, popřípadě jsou i případy, kdy se ukáže, že treatmentů bylo tolik, že je nečetli vůbec a chtějí od režisérů, aby jim je převyprávěli)
pravděpodobnost úspěšnosti s velkým počtem účastníků klesá, a tím klesá i motivace zúčastněných produkcí a režisérů – kvantita neznamená kvalitu
jména režisérů nejsou tajná
jména režisérů v tendru jsou známá všem účastníkům
PROČ?
jakmile režiséři a produkce vědí, proti komu mají v tendru stát, mohou se lépe rozhodnout, zda do tendru půjdou a jakou kreativu nabídnou, aby zaujali
klient tak získá širší spektrum možných pojetí
rozpočet není tajný
pro přípravu vhodné nabídky je nutné znát alespoň hrubý / orientační rozpočet, vekterém se chce klient pohybovat = rozmezí v řádu mil Kč (tedy např. do 1mil Kč, 5-6mil, 10-12mil)
PROČ?
neomezený rozpočet nemá žádný zadavatel
vždy je možné najít různá cenová řešení a produkce chce navrhnout to správné
nabízení moc drahého nebo naopak zbytečně levného režiséra a přístupu může produkci automaticky vyřadit z tendru
práce na treatmentu je pak úplně zbytečná jen z důvodu nejasného rozpočtového zadání
návrhy s diametrálně odlišnými rozpočty, a tím pádem naprosto jinými koncepty realizace jsou v podstatě neporovnatelné
dostatek času a jasný timing
jasně stanovený harmonogram od psaní treatmentů až po termín odevzdání spotů je nutným předpokladem pro zpracování kvalitní nabídky
pamatujte na dostatek času pro režisérský treatment – ideálně 5 pracovních dní a více
zapracování požadovaných změn zabere čas, počítejte ideálně 1-2 pracovní dny dle rozsahu změn
pracovní den režiséra na zpracování treatmentu a změny je standartní pracovní den v týdnu, tedy vyjímaje víkendy a státní svátky
je třeba dodržovat rovné podmínky pro všechny uchazeče i pokud jde o timing – zasílejte zadání do všech produkcí ve stejný den a čas
PROČ?
dobrý treatment není možné udělat přes noc, často je potřeba nějaký průzkum, rešerše, namyšlení konceptu
agentura se konceptem zabývá několik měsíců a od režiséra si pak nechce nechat své „dítě“ pokazit – očekává od něj stejnou důkladnou péči, a na tu je potřeba čas
při jasném deadlinu je možné lepší rozvržení detailního timingu, který je opravdu realizovatelný
při dostatku času na realizaci je možné náklady vždy výrazně snížit – nejdražší jsou ta řešení, na která je málo času
tendr jen když je připravený
(má schválený koncept)
tendrovaný koncept prošel schválením u klienta na všech úrovních decision makerů
výkup jakýchkoliv práv, pokud je na nich celý koncept postaven, je dořešený před zadáním tendru
kontrola konceptu u etické komise v případě alkoholových výrobků proběhla před zadáním tendru
testy konceptu proběhly před zadáním tendru
PROČ?
budeme-li tendrovat koncepty, které nejsou schválené, riskujeme, že celý tendr bude zbytečný a úsilí vyjde vniveč
tendr není jen o penězích, ale o nesmírném množství lidské energie, která je směřovaná k tomu udělat pro daný koncept něco výjimečného – pokud je tato energie vyčerpána na něco, co bylo naprosto zbytečné, jde motivace a vůle k dalším nápadům pro nový koncept zásadně dolů – klient tak přichází o možnost získat do projektu čerstvou energii
pokud opravdu není jiné cesty, ujistěte se, že produkce a režisér ví o tom, že koncept neprošel schvalovacím procesem a mohou se sami rozhodnout, zda do takového rizika půjdou
tendrujeme jen hotové skripty
tendr se vztahuje jen na spoty, k nimž existují hotové skripty
součástí výběrového řízení nemohou být scénáře, které v době zadání tendru neexistují
součástí výběrového řízení nemůže být ani vymýšlení scénářů režisérem, který ještě zakázku nevyhrál
vymýšlení skriptů není práce režiséra, ale scénáristy/copywritera, produkce může takovou práci zajistit, ale měla by předcházet zahájení tendru na výrobu spotů
PROČ?
režisérova práce spočívá v rozpracování a obohacení schváleného skriptu, ne v chrlení nápadů a scénářů na projekt, který ještě nezískal
není možné nechávat režiséry v rámci výběrového řízení vymýšlet scénáře, které nakonec bude točit někdo jiný, kdo tendr vyhraje
od momentu produkčního GO se musí režisér naplno věnovat přípravným pracím, což vyžaduje naprostou koncentraci a velmi pečlivou práci, většina režisérů se přesto ráda zapojí do práce na dalších skriptech, pokud už je projekt “jejich” – i zde má ale jejich práce na scénáři určité limity a měla by být pouze podpůrná k práci agenturních copywriterů
z rozpočtového hlediska – pokud klient trvá na zahrnutí neexistujících skriptů do rozpočtu, je za prvé velmi těžké porovnávat rozpočty od různých produkcí, za druhé jsou později těžko vyvratitelné požadavky produkce na jakékoliv vícenáklady spojené s produkcí “nových” skriptů = celé zahrnutí neexistujících skriptů do tendru tedy nedává smysl
zpětná vazba
neodbývejte produkci pouhým mlčením nebo textovkou “nedostali jste”
prohra v tendru by měla být vždy odůvodněná a slovně ohodnocená
PROČ?
jediný nástroj, jak posouvat kvalitu tendrů dále, vyhnout se zbytečnému plýtvání energie na něco, co klient neočekává nebo neocení
mají-li vztahy mezi produkcemi, agenturou a klientem fungovat dlouhodobě, je třeba se i v případě prohry chovat se vzájemným respektem a ocenit vynaložené úsilí zpětnou vazbou, která zvyšuje šance na úspěch v příštím tendru
cancellation podmínky
zvažte poskytnutí kompenzace v případě zrušení tendru z důvodů na Vaší straně – nikdo nemá problém tendr prohrát, ale věnovaní energie, času a peněz zadání, které je nakonec zrušené, musí být kompenzováno
zvažte poskytnutí skicovného v případě změny skriptu v průběhu tendru a požadavku na přepracování treatmentu na zcela nový skript
zvažte poskytnutí skicovného v případě zásadní změny timingu projektu, která vede k odstoupení režiséra z takto změněného tendru
PROČ?
nároky na kvalitu režisérských treatmentů se stále zvyšují, a aby bylo možné obstát, je nutné do tvorby treatmentu zapojit vždy větší množství lidí včetně různých subdodavatelů, a tedy investovat nemalé prostředky, s jejichž návratností produkce počítá v případě vítězství
náklady na běžný tendr s českým režisérem se pohybují kolem 25-30tis Kč, náklady na tendr se zahraničním režisérem jsou kolem 50-80tis Kč
není dlouhodobě udržitelné takto vysoké prostředky investovat do projektů, které se nakonec úplně zruší, kvalitní dodavatelé, po kterých je vyšší poptávka si vybírají, kterých tendrů se zúčastní i s ohledem na cancellation podmínky
ve většině kreativních oborů je náhrada nákladů či skicovné standardním motivátorem pro zajištění kvalitních účastníků tendru